annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

En tidig julgåva

Publicerad 2013-11-24 14:24:32 i Allmänt,

Det var för två månader exakt, den tjugofjärde september. Det var exakt vid den här tiden, tjugo över två som oron för det kommande ingreppet stegades inom mig. Då i en säng på ett sjukhus inför en operation. Det var även då jag inte hade vetskap om vad jag skulle skriva i dag. Inte hade vetskap om att jag då fick en present, en julgåva tre månader för tidigt kan jag kanske kalla det. Exakt tre månader för tidigt. Eller kanske är det om ytterligare en månad, på julafton som jag kommer att inse. Bli helt och hållet medveten om att en fotledsprotes verkligen är en gåva utöver alla andra gåvor. För mig.

Jaha, tänker någon, nu har hon ramlat in i det där tacksamhetslovet igen. Att hon är imponerad och upphöjer läkarnas kunskap och forskningens utveckling. Att hon är en av dem som fick erbjudandet, och tog det.  Ja, så lätt hamnar jag i det, tillsammans med känslan av förvåning och enormt stor glädje över att kunna gå igen! Snart ska jag lyfta jackan över mina smala axlar, snurra den vackra sjalen om min nacke och hals och bege mig ut på en liten promenad i den lågt liggande novembersolen. Jag ska tänka på eftermiddagen för två månader sedan. Minnas hur jag brottades med tilliten. Men hur jag också med andra människors omsorg och hjälp till slut överlämnade mig till kirurgernas vana händer. Det jag gick igenom den eftermiddagen på operationsbordet ska få förvandlas till kraften som kommer att bära mig framåt på en av de hett eftertraktade vandringar jag länge önskat att få göra.  En vandring runt kvarteret som sedan ska föra mig vidare ut på framtida exkursioner.

Författaren Jeanette Winterson skriver:

Jag inser att livet har en insida och inte bara en utsida och att händelser som åtskiljs av år ligger sida vid sida i fantasin och känslolivet.

Jag har låtit dessa rader tumla omkring inom mig och har ytterligare fått insikt om hur mycket jag är en produkt, inte fastslagen i sten, utan ett ständigt levande och pågående reslutat av mina erfarenheter och upplevelser, vare sig jag vill eller inte. Så även av alla operationer och ingrepp som jag fått genom sjukvården blandat med allt annat bra, och mindre bra som hänt mig i livet. Livet är en fantastisk bok att läsa och förstå sig på. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela