annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Återbesök per telefon

Publicerad 2013-11-27 20:59:33 i Allmänt,

Onsdag och dags för veckans viktigaste samtal. ”Återbesök per telefon" med doktor Angel. På ett vitt papper framför mig uppradade viktiga punkter att diskutera eller fråga om. Noggranna förberedelser inombords för att om möjligt skapa behärskning och lugn. Inte bli alltför uppsluppen och lycklig. Samla ihop dig. Mycket information att ta in och förstå. Han har andra patienter som väntar.
Ändå, trots alla inre uppmaningar och djupa andetag kan jag inte börja i den ände som turlistan på det vita pappret säger. Jag är som jag är. Krister Angel presenterar sig och hinner precis avsluta frågan ”hur står det till”, när jag låter tanken som några minuter innan telefonen ringde virvlat runt i mitt huvud, brista ut. ”Åh, jag önskar att du kunde se hur fin foten är och hur bra den tar mig framåt”! ”Jag är superlycklig över att ha en fot som den här har blivit”! "Jag är så tacksam för allt" ! Jag ville verkligen det. Att han hade kunnat få se resultatet av renoveringen. Nu blev det istället en något oplanerad och spontan telefonbeskrivning av läget. Han verkade glad ändå, trots att han inte såg, glad över att det har gått så bra.
Så gick det med den ordningen och behärskningen. Jag är som sagt som jag är. Men jag har andra förmågor också. Som att samla ihop mig och återgå till en lista på ett vitt papper. Ytterligare prat om tillfrisknandet och fotens kommande kapacitet. Gradantalet på fotens vinkel är av vikt. Får veta att 30 grader är något slags genomsnitt efter den här typen av ingrepp som foten kan uppnå. Beror samtidigt på vilken rörlighet man hade innan. Viktigt med nya inlägg. Det fixar ortopedteknikerna. Tåsenan ska fortsätta att tänjas och töjas på. Till sist, doktor Angel är med på den planerade rehabiliteringen. Återgång till 75 % arbete och 25 % rehabilitering under några veckor framåt. Han skriver utlåtande och jag ansöker hos Försäkringskassan om den tidigare beskrivna Förebyggande sjukpenningen. Vi hörs om några veckor igen för ny uppdatering av denna, snart före detta, patients tillvaro.

På lördag är jag på fest i Västerås och vem vet, det kanske blir läge för nya utmaningar för foten, nämligen danssteg med en jubilar. Ser fram emot detta.

Kommentarer

Postat av: Per-Olof & Majken Karlsson

Publicerad 2013-11-28 16:30:25

Lycka till med träningen och rehabiliteringen.
Kram från:Majken & P-O

Svar: Tusen tack för er omtänksamhet! Vad roligt att höra av er dessutom. Hälsa så mycket till Pernilla. Jag har tänkt på henne många gånger under åren som gått. Varma hälsningar från Anneli
Anneli Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela