annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Fixering

Publicerad 2013-11-29 19:40:11 i Allmänt,

Detta är kanske mer ett inlägg för dem som liksom jag kan fastna i ett tillfälligt udda beteende. Och som just nu vill hänge sig åt andras. För mig handlar det om när jag ibland befinner mig i ett tillstånd av stark fokusering och upptagenhet av något viktigt i mitt liv och plötsligt ser saker som associerar till detta, överallt och hela tiden. Det inträffar bara under begränsade perioder och kan för mig ibland bli ett lätt störande moment i den övriga vardagscykeln. Kanske kan man säga att det liknar gravida som plötsligt bara ser andra magar, barnvagnar och föräldralediga pappor eller mammor. Samma sak händer de som väntar på att få adoptera barn, hela staden och världen vimlar av adoptivfamiljer, varifrån kom de, fanns de förut?

Jag hittade en jämlike i torsdags på sjukgymnastiken, som befann sig i liknande kategori av udda beteende som jag, nämligen smygtittande på fötter. Jämliken, en patient i tillfriskningsfasen efter fotledsbekymmer, öppnade sig när vi jämsides i uppvärmningssyfte trampade runt på motionscykeln. Personen bröt de artiga sociala fraserna snabbt (gillas starkt) och konstaterade att något mycket underligt inträtt i dennes liv.  Ett ständigt fastnande med blicken på andras fötter. Tänk att det gör jag också, svarade jag instämmande. Dörren var på vid gavel och vi fortsatte dela våra högst intressanta iakttagelser.  Helt otroligt underligt hur man kan fastna vid att analysera och diagnostisera andras fotnedsättningar, andras gångstil, hur de tar sig an en trappa uppför och nedför, eller varför inte konstaterandet att det finns människor som går för mycket på utsidan eller insidan av foten. Oj, oj, oj, den där personen skulle ju behöva inlägg, eller vad ont det måste göra för honom, i foten, i knäet, i höften, ja i hela kroppen. Under alla år med min sneda, platta fot och besvären som varit därefter har aldrig denna besatthet inträffat. Då, förr, inföll istället perioder av väldig avundsjuka över alla vackra skor som passerade förbi mig… som jag inte kunde ha. Såg de finaste skorna överallt. Nä, nä, det är nu när jag själv nästan har en vanlig, vacker fot med en fungerande gång som min fixering har inträffat. För någon dag sedan uppenbarade sig en kvinna som hade ett underbart fotnedslag. Det var som en våg, hela hennes kropp följde med vågen som började någonstans i hennes fot och spred sig uppåt. Sen kom den andra foten, och benet, lika följsamt, inga ojämnheter, bara lätt och vackert. Vilket steg, vilken gåva hon hade förärats med. Jag stirrade. Jag undrade om hon någonsin hade uppmärksammat det själv eller någon hade sagt det till henne. En annan tanke som kom till mig en dag mitt i centrum av Borås, trots mina usla mattekunskaper, var att jag plötsligt försökte räkna ut hur många procent av Borås invånare som kan tänkas ha en fotledsprotes. Misslyckades helt med den uträkningen, eller rättare sagt gav upp innan jag ens hade börjat. Kommer väl aldrig få något svar på den frågan. Och till vilken nytta?

Jag och min jämlike på cykeln bredvid i sjukgymnastikens motionssal kunde skratta och konstatera att det nog går över snart, detta sneglande och analyserande, detta udda beteende. Det kommer en vardag när vi har glömt att det pågår fascinerande saker alldeles ovanför marken där vi går, där andra går, strax under knäna, i änden av smalbenet. Fotsteg och nedsättningar av olika slag, som de flesta aldrig ägnar sig en tanke åt.                                                                       

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela