annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Smärtans erfarenheter delas

Publicerad 2014-03-11 20:32:01 i Allmänt,

Träffade en medmänniska för några dagar sedan. Hon upplever just nu hög nivå av fysisk smärta. Vi har inte samma grundproblem men vi vet vad smärta innebär. Ståendes i en korridor med förbipasserande människor delade vi erfarenheter. Var eniga om att det inte behöver gå många dagar med smärta förrän livet förvandlas till ett russinliknande tillstånd. Kroppen drar ihop sig för att bekämpa och hantera smärta. Sekunder, minuter, timmar och dagar används till att positionera sig fysiskt och psykiskt, likt en idrottsutövare i start- eller försvarsläge. Till skillnad från idrottsutövaren är det med smärta som om bollen aldrig kommer, pucken aldrig skjuts eller startskottet aldrig fyras av. Smärtan testar uthållighet, tålamod och tar inte hänsyn till utmattningssymtom. Den bara pumpar på och sliter ut människan inifrån. Det russinliknande tillståndet vandrar till slut fram till själens spegel, ansiktet och därifrån till världen utanför. Det var så jag såg det. Min medmänniska kämpar. Hon lider och jag vill så innerligt ta bort det från henne, låta henne få återuppleva vad det är att vara fri från smärta, tabletter och det energidränerande tillstånd hon nu upplever. Var är trollspöet eller kannan med tre önskningar? Jag behöver det nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela