annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Tvåårskontroll

Publicerad 2015-08-26 20:34:42 i Allmänt,

Åh, vad jag hade önskat att få dansa vilt på min kusins bröllop i sommar. Jag hade drömt och sett fram mot det. Medan de dansanta människorna, därav min yngste dansgalne son, intog golvet till livemusik, satt en alldeles besviken medelålders kvinna och diggade på en stol. Jag vill dock säga att jag njöt alldeles fantastiskt av musiken och fick även anledning att se son och släkting leverera det ena efter den andra galna danssteget samtidigt som deras svettdroppar stänkte ned min spanska klänning. 
Men vad har hänt med den nya foten, kan man säkert undra? Ni som följt mina inlägg har läst om den svullnad och smärta som uppstått sedan en tid tillbaka. En typ av smärta kommer från insidans fotknöl och den andra av den konstanta svullnad som omger fotleden likt en boll.
I maj var jag på återbesök till överläkare Krister Angel, nästan två år efter det att fotledsprotesen blev ett med mig. Krister befinner sig numera bland annat på Capio Movement i Halmstad. Han konstaterade att insidans smärta förmodligen är från protesen när foten hamnar i en speciell vinkel. Tyvärr en smärta som en del patienter drabbas av och andra inte. Krister tänkte då att svullnaden främst kommer från omkringliggande senor och mjukdelar. Hade jag inte ätit Waran hade jag kunnat få antiinflammatorisk medicin för att pröva dess inverkan på svullnaden. Jag fick rådet att pröva en salva som reumatiker använder sig av, vilket jag inte gjort ännu då den inte samspelar så bra med solljus. Soldyrkare som jag är har jag prioriterat sommarens strålar framför kladdig salva. Kommer att testa det nu när hösten gjort sitt intåg och nakna fötter fryser. Fram till dagens datum har jag genomgått en vanlig fot-röntgen och varit på ultraljud av foten, dels för att se hur protesen mår men även hur det står till med senorna omkring fotleden. 
I morgon kommer Krister att ringa mig och delge sina tankar efter röntgen och ultraljud och jag är som vanligt lite spänd och lagom hoppfull att han har något konkret att leverera. Önskedrömmen är att orden "det går snart över" når mitt öra, eller "jag har en idé om vad som skulle kunna förbättra din fot-situation". Men min långa livsresa tillsammans med min defekta kropp har nog alltmer gjort att jag har förvandlats till en realistisk patient med en anpassningsförmåga utöver det vanliga. Är troligen beredd på vad som helst för besked under morgonens första arbetstimme. 
Jag låter er veta inom kort. 

Kommentarer

Postat av: E.V.

Publicerad 2015-09-11 14:25:30

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela