annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Stapplar över snö och driva

Publicerad 2015-02-03 20:39:56 i Allmänt,

Ja, jag är medveten om att det gått alldeles för länge sen jag skrev i denna ruta. Ändå tycker jag det är värt att få dela en aktuell synpunkt från en lite resignerad fotledsprotesinnehavare. Min synpunkt lyder: "Det är oerhört mödosamt att ta sig fram i detta snörika landskap"! Det var det ingen som sa något om innan jag sa ja, alltså att oplogade vägar och gångytor skulle bli en alldeles speciell utmaning. Information om att det skulle bli bekymmersamt att ta sig över stock och sten i skogen fick jag, varpå jag svarade att skogen är lätt att undvika, jag går någon annanstans. Enkelt. Men detta som drabbat mig nu går ju absolut inte att bara hoppa över eller välja bort!! Överallt täcks mina alternativa vägar av detta lömska vita lager. Om det ändå vore platt och strävt. Inte alls, det är ju bubbligt, ojämnt och hysteriskt halt! Och fram skrider inte längre den rakryggade stolta kvinnan, hon har förvandlats till en kutryggig, osäker stapplande gumma. Som dessutom erbjuds hjälp att ta sig över vägen, av unga, trevliga och snygga män! Inte roligt. Jag protesterar mot snön som faller, som gör mitt nya liv ogångbart! Som en fyndig kusin skrev på Facebook; Gud, nu räcker det, vi vet att du kan det här med snö nu, vi fattar!

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2015-05-19 20:20:26

Hej! Håller helt och hållet med ang. snö och is, och nej, inte alls kul att gå som en gammal gumma...
Men så mycket skönare nu med sommar på väg, eller hur!?
Hoppas att det känns så för dig med!
Kram från Karin

Postat av: Ann-Christine Liljeäng

Publicerad 2015-05-20 20:58:57

Hej. Jag heter Anki Liljeäng och har hittat din blogg när jag sökt efter information ny fotled. Jag ska få en ny fotled i september och är nyfiken på hur det går för dig och din nya fotled. Jag har reumatism sedan tonåren och har gjort två steloperationer i den aktuella foten innan. Har även gjort en steloperation i den högra foten. Min vänstra fot vill inte bli bra. Är väldigt stel, har mycket smärtor och svårt att gå. Vid läkarbesök i Lund i förra veckan fick jag rådet att sätta in en ny fotled av Urban Rydholm som gjort mina tidigare fotoperationer på Spenshult. Jag accepterade, orkar inte mer smärta. Är ändå väldigt orolig för hur det kommer att bli.

Jag bor i Tämta, alltså inte så långt från dig. Jag är 52 år och arbetar som grundskollärare i Vårgårda kommun. Jag har kämpat på med jobbet även om det är jobbigt periodvis. Vill inte gå hemma och känna efter. Har väldigt ont när jag kommer hem så det kanske ändå har varit dumt. Går och står ju hela dagarna.

Hur är det med din fot nu? Skulle vara skönt att prata med någon som gjort denna operation. Tänk att vi bor så nära varandra, det är ju en ganska ovanlig operation vad jag förstår.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela