annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Vila med Fotkirurgisk Tidskrift

Publicerad 2013-12-30 17:28:29 i Allmänt,

”Det händer när du vilar”, en nyskriven bok av Tomas Sjödin ligger vid min sida i sängen. En julgåva från en vän. Boken är en enda lång bekräftelse på det jag upplevt under mina två senaste sjukskrivningsperioder. Det var då jag fick möjligheten att ha tid med mig själv och det livsnödvändiga reflekterandet. Det tog mig upp på en högre nivå av mental tillfredställelse, mitt i allt det fysiska som hände i och omkring min fot. Men orden ”det händer när du vilar” har just nu, i denna process, ytterligare en betydelse. I min fot pågår hela tiden något. Under tiden jag tränar men också mellan träningspassen när jag vilar. Även då sker läkning och tillfrisknande. Allt detta händer när jag vilar.

Julledighetens vila kan förutom tid för egna tankar skapa utrymme för annorlunda och spontana ingivelser. Har snart tagit mig igenom alla de nummer av Svensk fotkirurgisk tidskrift som finns att läsa på nätet. Ett magasin som nog främst läses av de betydelsefulla kirurgerna och till min stora lycka kanske ”lite nördiga” personer som valt att ägna sitt intresse och yrkesliv åt foten. Som valt att fokusera på ett av våra viktigaste extremiteter avseende gångförmågan, dess eventuella bekymmer och därtill de lösningar som för patienten i bästa fall innebär ett rörligare och mindre smärtsamt liv. Jag är nog lite märkligt lagd just nu för artiklarna i tidskriften fångar mig. Oavsett om det handlar om nya metoder, besökta fot-konferenser, reportage om Spenshult eller rapporter om den viktiga pågående och framtida forskningen. Jag läser och tänker. Från ett patientperspektiv. Det är genom patientens nyckelhål som jag kikar in i den fotkirurgiska världen när jag med knapptryckningar bläddrar vidare på min fotledsprotesresa. 

Tack alla ni som uppmuntrat, hejat på och stöttat mig i beslutet fotledsprotes. Tack för alla inlägg och kommentarer som dykt upp i bloggen och att så många valt att följa med på resan. Över förväntan. Att genom en blogg dela/sprida kunskap samt kanske vägleda någon annan i liknande situation har visat sig vara riktigt. Jag fortsätter att dela ett tag till, om vad som händer med min lilla protes men även kring temat Marfans syndrom. Jag ser fram emot år 2014 och önskar även er alla ett givande och inspirerande nytt år. 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela