annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Långa, smala, vackra händer!

Publicerad 2014-02-22 16:32:00 i Allmänt,

 

Händer, fingrar, de är något vackert och tilltalande med dessa delar som utgör slutet på våra armar. Tjocka, smala, korta, långa, krokiga, raka, muskulösa, slappa, ljusa, bruna. Hur ser dina ut, hur ser mina ut? Händer talar. Förmedlar med sina rörelser och aktioner något om den som just fått dessa fantastiska extremiteter. En del göms förtvivlat i långa ärmar. Andra tillåts svepa med graciösa eller vilda gester framför sin ägare. Många skänker sällan eller aldrig en tanke åt sina eller andras händer. Nya människor och mina ögon landar alltid på dess händer och fingrar. De är vackra i sin naturliga uppenbarelse, attraktiva och unika.

Mina händer och fingrar är smala, väldigt smala och långa. Sommaren 1968. De hängde ned över filtkanten där jag låg i sköterskans famn. Bakom fönstret på BB stod min pappa, nybliven förälder för första gången. Var det fel på flickan, ska ett barn ha så långa fingrar och händer? Då visste han ingenting om Marfans syndrom. Han iakttog och hade en fundering, en tanke. För det var uppenbart att händerna och fingrarna var ovanligt långa och ovanligt smala. Inget svar, bara att allt var som det skulle.

Inte alltid har jag prisat mina långa kroppsdelar. Det finns tillfällen och perioder då de varit pinsamt långa,knotiga och kantiga. Då senor, ben och ådror tillsammans blivit till fula och motbjudande verk som gömts under bordet eller suttits på. Åsikter förändras, kroppsdelar förändras och för mig har de förvandlats till något jag beundrar hos mig själv. Mina fina händer med fingrar som varje sekund, varje dag gör det jag ber dem om. Som ibland svullnar till och värker men som fortfarande är mina, fina.

Långa, smala fingrar vill ha vackra ringar. Mina har alltid fått som de vill. Jag skämmer bort dem med vackra ringar. Ibland mer ovanliga och lite crazy. Eller en enkel silverring. Fingrarna böjer sig knakande, säger tack och reser sig upp med sin prydnad. De fröjdas och jag beundrar den skapelse de fått, den skapelse de är. Mina långa, smala händer och fingrar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela