annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Epilog

Publicerad 2014-01-31 19:41:14 i Allmänt,

Idag är tid för avslut och avstamp i ett enda slag. Om jag hade haft gitarrfingrar eller ägt ett piano hade det varit läge för ett solo, ett rivigt crescendo med pampigt slut. Ett adjö och stort tack adresseras till mitt andnings- och träningshål sjukgymnastiken med alla tillhörande sjukgymnaster. Ni har gett mig inspiration och tro på ny framgång. Dagens sista träningspass innehöll också tack och hej till Margareta och hennes man. Margareta och hennes man är ett oskiljaktigt äldre par. Hon, med stora behov av gymnastik för fortsatt tillfrisknande. Han, en man med enormt stor kärlek till sin kvinna. Mina alldeles egna tankar om paret, där han på ett lagom kärleksfullt omhändertagande har stöttat henne till att klara av övning på övning. Tack ni fina människor för alla goa samtal. All styrka och kraft till dig Margareta!

Avstampet gör jag med två fungerande fötter. Med stärkta muskler omgärdandes min fotledsprotes i vänster fot tar jag nya stora kliv framåt. Jag har planer för mitt liv. Har skrivit det förr och gör det igen. Hade jag inte varit med om allt detta hade jag kanske aldrig haft en liknande känsla. En känsla som säger att du kan, du kan påverka och förändra, det finns alltid ett nytt kvarter runt hörnet värt att pröva och upptäcka.

Jag gillar sjukvården. Jag gillar det den för det mesta gör för den som behöver. Sjukvården består av människor som tillsammans finns till för oss som behöver. I mitt framtida liv då jag åter befinner mig i de behövandes väntrum kommer kanske även jag att hitta skäl till klagomål eller gnäll. Men innerst inne kommer alltid en tacksamhetens stjärna tindra i dunklet av mitt dunkande hjärta. 

Kommande inlägg på bloggen kommer att författas mer sällan. Och mer med fokus på livet med Marfans Syndrom. Syftet med fotledsprotesberättelsen är mer än uppfyllt. Hoppas att innehållet kan fortsätta att finnas till för de som behöver någon annans beskrivningar, upplevelser och erfarenheter. För att själv kunna fatta beslut, genomgå och leva med fotledsprotes! 

Kommentarer

Postat av: Elisabeth Holm

Publicerad 2014-02-05 18:24:52

Anneli.
Vilken absolut magisk språkbehandling du har.
Blir aldrig sentimental eller nonchalant.
När kommer boken??
elaka svärmor

Svar: Vilken svärmor jag har! Fantastisk!
Anneli Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela