annelita.blogg.se

Fotledsprotes (ankle prosthesis) - ta beslut om - genomföra - leva med OCH om Marfans Syndrom

Femtiosex dagar

Publicerad 2017-01-10 15:48:00 i Allmänt,

Åtta veckor har gått. Det är alltså i dag exakt femtiosex dagar sedan jag yrvaket bad kirurgerna gå ut ur uppvakningsrummet och återkomma när jag var pratbar och förståndig nog att ta in deras operationshistoria. Det är inte särksilt snyggt eller artigt att vindla med ögonen och sluddra när man har två av Sveriges bästa fotkirurger vid sin sängkant. De höll med och jag fick senare veta att allt hade gått enligt deras plan och att de dessutom inte behövde åtgärda så mycket som de trodde innan de öppnade foten. 
Så, idag är jag redo för återbesök i övermorgon. Jag är enormt redo kan man säga, för jag känner och tror att det blir en bra dag. Röntgen och sedan besök hos doktor Angel för årets utlåtande. Jag vågar tänka och säga som jag gör för att detta ingrepp orsakat mig minst smärta och det är som om foten själv talar till mig, "jag är färdig för att användas, låt mig komma ur denna trånga plaststövel"!! 
Jag och plaststöveln gör sällskap på tåget till Halmstad, men hem åker jag på egen hand. Det går an att bära omkring på den dagtid, men nattetid är den en efterhängsen varelse som med sin tyngd och sitt upppumpade grepp inte lämnar mig hur mycket jag än skakar på benet. O ljuvliga natt då jag åter kan spreta med tårna och känna lakanets trassel över fotled och vad. 
Arbetet och kollegorna står just nu allra högst upp på min lista och jag kommer att göra allt för att få återgå till en mer hjärnutmanande tillvaro. Men först ska ännu en resa söderut till min högt aktade kirurg och hans kollegor genomföras och dom förkunnas. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anneli Jonsson

Bloggen har skapats utifrån att jag 2012 stelopererade några leder i min vänstra fot och 2013 fick en fotledsprotes insatt i samma fot. År 2016 var det dags för reparation av protesen, Jag fick en diagnos 1997, Marfans Syndrom, vilken är orsaken till mina fotbekymmer samt andra symtom som jag haft från födseln. Bloggen handlar även om livet med Marfan. Med anledning av Marfan har jag opererats för skelögdhet, burit korsett pga skolios samt genomgått ett hjärtklaffsbyte. Marfans syndrom är en ovanlig sjukdom och kan periodvis vara påfrestande att leva med. Viktigt att vi som har diagnosen sprider kunskap och erfarenhet om den. Mitt liv är för övrigt högst vanligt; en livspartner sedan en ofantlig mängd år, två fantastiska och livsinspirerande barn samt ett arbete med hög utmaningsfaktor inom socialt arbete.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela